Taneli Poutvaara
Etusivu
/ Page 1
Ark-toimintaa
/Arch-activities
Kuvasto
Ark-Kuvasto
Linkit
Yhteydet
/Contact
CV
Blog
Kotisivu
Haastelua Reinon kanssa

Keskustelussa tällä viikolla oli Reino, eräs tämän viikon puhutuimmista suomalaisista.

Taneli: Kerro aluksi vähän itsestäsi, Reino.

Reino: Olen sisäkenkien tavaramerkin edustaja. Olen 90 vuotta vanha brändi, joka on tuottavuussyistä lopettamassa tuotannon. Periaatteessa tiivistettynä minut on koottu muotissa puristetusta muovisesta pohjallisesta, johon on liimattu päältä skottikuvioinen jalkineosa, jonka sisävuoraus on vaalean nukkapintainen. Pohjallinen on kiinteästi ommeltu jalkineeseen.




Kuvassa Reino haastattelussa


Taneli: Tuliko tuotannon lopettaminen yllätyksenä?

Reino: Ei oikeastaan. Suomen tuotantorakenne on sellainen, että kun ihmisille maksetaan lainsäädännön mukaista palkkaa, niin tuotanto Suomessa on huonosti kannattavaa. Jossain kauko-idässä tehdään niin pienillä tuotantokustannuksilla tavaraa, että suomalaiset yritykset eivät pysty kilpailemaan niiden toimijoiden kanssa. Olemme jo pitkään havainneet, että kysyntä on laskenut ja yrityksen voittomarginaali on pienentynyt.

Taneli: Mitä Reinosta sitten jää jäljelle?

Reino: Reino on oikeastaan yksi tunnettu brändi. Brändillä ja muotoilulla on itsessään arvoa ja eiköhän tuotanto siirretä ulkomaille ja sieltä tuotteita tuoda taas Suomeen.

Taneli: Miten luonnehtisit Reino-brändin vahvuuksia ja heikkouksia?

Reino: Olen oikeastaan vain sisäjalkine. Tuotepakkauksessa on kuva jostain mallista 1970-luvun musiikkilehden tyylillä, mutta vahvuuteni ei ole malleissa vaan oikeastaan vain tuotteessa itsessään: kestävässä tarkoituksenmukaisessa sisäkengässä. Arvelisin brändiä hallinnoineen PK Kappi Oy:n tehneet tässä brändäysvirheen, joka ei ole kansainvälisesti kilpailukykyinen. Kansainvälisesti halutaan ostaa vain hyviä tossuja.

Taneli: Miten luonnehtisit tätä yritystä?

Reino: Yrityksen liikevaihto on ollut melko vakaa, mutta liikevoitto ei ole kummoinen. Samaten perusongelmana ovat kansainvälistymisen menestymisongelmat. Yritys on toiminut vasta vuodesta 2005 alkaen, se ei ole siis alun perin brändin perustaja vaan kehittäjä, joten kyse on ollut perustan jatkamisesta.

Taneli: Kerro Reinon jatkosta?

Reino: Arvelisin jatkon toimivan franchising-menetelmällä. Ulkomainen yritys ostaa oikeuden tavaramerkin käyttöön Suomessa ja siirtää tuotannon ulkomaille. Nykyinen yrittäjä voi ansaita tällä brändin hyödyntämisellä lisenssimaksuja. Toinen vaihtoehto on, että uusi kotimainen yritys siirtää toiminnan ulkomaille. Tietenkin huonoin vaihtoehto on, että brändi ei jatka toimintaansa, vaan suomalaisille kaupoille tarjotaan vain uusia Reinon näköisiä tossuja toisilla nimillä. Olemme jo nähneet, että tossualan kilpailu on kovaa ja tossujen erottautumisaste on vähäinen. Suomalaisten kiinteistöjen lämmityksen standardisointi on edistänyt myös varrettomien tossujen tuloa markkinoille, Reinoahan ei oikeastaan ole tarkoitettu kävelyyn ulkona, joten siinä mielessä aika on osin ajanut tuotesuunnittelun ohitse.

 

 

 

 

<< Takaisin Lisää kommentti
0 items total
Lisää kommentti
Nimi*
Aihe*
Kommentti*
Syötä kuvan tunnistekoodi*
Päivitä kuva




Etusivu/ Page 1Ark-toimintaa/Arch-activitiesKuvastoArk-KuvastoLinkitYhteydet/ContactCVBlog