Taneli Poutvaara
Etusivu
/ Page 1
Ark-toimintaa
/Arch-activities
Kuvasto
Ark-Kuvasto
Linkit
Yhteydet
/Contact
CV
Blog
Kotisivu
Kaksi päivää Tikkakoskella

Vietin kaksi kokonaista päivää Tikkakosken lentonäytöksen yleisöpäivillä. En kuitenkaan oppinut sitä, mitä oli yleisesti tarkoitettu.



Ilman mitään erikoislippuja tai passeja sain lentonäytöksestä lähes parhaimman seurantapaikan, jonka hyödynsin kuvataiteelliseen työskentelyyn – valokuvaukseen: kahdessa päivässä kertyi 8000 valokuvaa, joista varmaan puolet oli roskalaatikko -kelpoisia hukkaruutuja, mutta hienojakin otoksia kertyi tuhansia. Täydennän niillä Kuvastoa joskus myöhemmin.

Tikkakoski on Helsinki-Vantaan, Oulun, Rovaniemen, Pirkkalan sekä Rissalan ja puhtaiden sotilaskenttien Hallin sekä Utin ohella suomalaisen sotilasilmailun päärunkokentät. Muita kenttiä ja toissijaisia lentopaikkoja on kuitenkin kymmenittäin. Kaksipäiväinen lentonäytös Tikkakoskella oli todennäköisesti kentän historian merkittävin yleisömäärän ja kansainvälisyyden kannalta. Lentonäytöksen pääpaino oli paitsi yleisötapahtumana myös ammattilaiskannalta arvioiden Suomen 2020-luvun hävittäjähankkeen, HX-hankkeen, toteutettavuutta ja vaihtoehtoja.

Paikalla olikin molempina päivinä lentävät Jas Gripen, Super Hornet, Eurofighter, Rafale-pari ja mock-up malli F-35-koneesta. Olenkin näitä hankkeita jo menneinä vuosina käsitellyt blogissani, eikä minulle syntynyt aiheesta uutta kirjoitettavaa. Venäläistä vaihtoehtoa ei otettu HX-hankkeeseen mukaan, sillä 1960-luvun ilmapiiri ei ole toistettavissa. Vaikka Venäjältä voisi saada lento-ominaisuuksiltaan paremman koneen, nykyään päähuomio on asejärjestelmissä, joita hankitaan ulkomailta Amerikasta, jolloin Venäjältä ei voi hankkia alustaa amerikkalaisille aseille.

Mukana lentonäytöksessä oli myös sekä historia- että nykykalustoa ja monenlaista oheisohjelmaa. Lentonäytöksen pääteema oli Historia – Nykyisyys ja Tulevaisuus. Näytös ei edennyt suunnitelmien mukaisesti lauantaina iltapäivänä viiden jälkeen, mutta vaaratilanne ratkesi ilman suurempia vahinkoja ja ohjelma sujui melko suunnitellusti seuraavana päivänä. Katsastin tilannekehitystä kamerani näytöltä, mutta koska paikalla oli satoja kuvaajia, en ollut ainoa, joka oli kuvannut vaaratilannetta nousussa ja laskeutumisessa. Omat still-kuvani olivat kuitenkin paremmat kuin tiedotusvälineillä.

Varsinaisesti lentonäytöksen järjestämisen kannalta oli hyvä, että päivä ei ollut täysin pilvetön – Tikkakoski on heikko paikka seurata lentonäytöstä, sillä koneet lensivät Auringon edessä vastavalossa ja toisella puolella kenttää ei ollut sellaista infraa, että sinne olisi voinut yleisötapahtumaa järjestää. Kun tapahtuman budjetti oli puolen miljoonan luokkaa, niin sillä ei suurta infraa voi rahoittaa. Ongelmana olivat kapeat lähestymistiet, vähäiset pysäköintialueet, vähäiset nurmikentät, huoltoinfran tilapäisyys, pitkä matka museoon, joukkoliikennekapasiteetin vähäisyys ja vain yksi kiitorata. Kansainvälisiin Euroopan suurimpiin lentonäytöksiin verrattuna yleisökapasiteetti oli vain 10% luokkaa. Harkitsin käyntiä suomalaisittain poikkeuksellisen hyvässä Ilmavoimamuseossa, mutta yhteydet olivat niin ruuhkaiset, että jätin suunnitelman museovierailusta.

Suomen tasolla Tikkakoski Airshow 2018 oli vuoden suurin lentonäytös Suomessa ja yleisöanniltaan vuosikausiin merkittävin jääden tietenkin suurilta osin jälkeen vuoden 2017 Kaivopuiston lentonäytöksestä, joka oli Suomen historian suurin yleisötapahtuma. Ensi vuoden Suomen päälentonäytöksestä ei ole tietoa, mutta teema on havaittu hyväksi yleisömagneetiksi Suomessa. Ilmailuala ja kaupallisesti merkittävien konetyyppien kehitys vaatii kuitenkin sellaisia resursseja, joka keskittää toiminnan vain muutamiin johtaviin teollisuusmaihin: Ranska, Britannia, USA, Venäjä, Kiina ja EU:n liittoutumat. Suomella ei ole mitään mahdollisuutta edes samanlaiseen asemaan ilmailuteollisuudessa kuin Ruotsilla. Lentämisessä Suomessa kuitenkin pärjätään, maailmanluokassa huipputasolla.

 

 

 

 

 

 

 

 

<< Takaisin Lisää kommentti
0 items total
Lisää kommentti
Nimi*
Aihe*
Kommentti*
Syötä kuvan tunnistekoodi*
Päivitä kuva




Etusivu/ Page 1Ark-toimintaa/Arch-activitiesKuvastoArk-KuvastoLinkitYhteydet/ContactCVBlog