Taneli Poutvaara
Etusivu
/ Front Page
Arkkitehtuuritoimintaa
/ Architecture activities
Kuvagalleria
Arkkitehtuurigalleria
Suosikkilinkit
Ota yhteyttä
/ How to contact
CV
Julkaisuja
Blog
Kotisivu
Pyöräsilta ratapihan yli vai tunneli?

Helmikuun alussa on ollut keskusteluissa kevyen liikenteen väylä Kaisaniemestä Kansalaistorille.

Kevyen liikenteen väyläksi Rakennusvirasto on ehdottanut rampillista tunnelia Kaisaniemenpuistosta Töölönlahdenkadulle. YIT ja WSP ovat ehdottaneet siltaa Kaisaniemenpuistosta Tekla Hultinin aukiolle, ratkaisu olisi halvempi kuin tunneli. Halvalla ei saa hyvää – silta olisi paha suunnittelumoka, joka rumentaisi niin päärautatieaseman näkymää pohjoiseen kuin myös pilaisi Sanomatalon julkisivuajatuksen. Tämän ohella sillan ylläpito olisi kalliimpaa kuin tunnelin – eivätkö suunnittelijat ymmärrä, että asumme Suomessa emmekä Tanskassa? Hyväntahtoisten hölmöjen siltaideassa ei ole myöskään huomioitu rautatieaseman levottomuutta ja kaikkia niitä turvallisuuspuutteita, joita sillassa olisi.

Viimeksi syyskuussa WSP ehdotti siltaa Siltasaaren ja Kaisaniemenrannan väliin. Idea oli kevyen liikenteen väylä ja pyöräreitti kiertäen Pitkäsillan. Olen kovasti ihmetellyt WSP:n siltalobbausta, mutta he ovat toisaalta Helsingin johtavia kevyen liikenteen siltojen konsultteja. Suunnitteluresursseja siltojen suunnitteluun siis WSP:llä on pienyrityksiä enemmän, mutta visioita näyttää puuttuvan. Sillan Laajasaloon WSP kuitenkin näyttää saavan rakentaa, siitä tuleekin heidän tähän asti suurin projektinsa pääkaupunkiseudulla.

Syyskuussa ehdotin Helsingin kaupungille vastasuunnitelmaksi Kaisaniemenkadun ja Unioninkadun kevyen liikenteen väylän leventämistä kahdella metrillä ja edelleen Pitkäsillan leventämistä vanha kuori säilyttäen sekä Pitkänsillanrannan sekä Säästöpankinrannan täyttämistä muutamalla metrillä, johon saataisiin leveämpi kevyen liikenteen väylä, joka vetäisi pyöräilijöitä. Aloitteeni on ilmeisesti kadonnut jonnekin kaupungin byrokratiaan kuten useimmat muutkin aloitteeni, mutta hankkeeni toimisi yhdessä rautatieaseman tunnelimuotoisen alikulun kanssa. Uusia siltoja ei siis kannata sijoitella mihin tahansa, vaan reittien tulisi tukea nykyistä historiallista kaupunkikuvaa.

Suomen pienemmissä kunnissa ja kaupungeissa haasteena olisi tavallistenkin alikulkuväylien rakentaminen. Myös esteettömyys eli hissien saatavuus ei monilla paikkakunnilla mahdollista liikuntarajoitteisten saapumista junalla. Tässä Helsingin tapauksessa kevyen liikenteen väylässä on kuitenkin kyse ruuhkan vähentämisestä tiheästi liikennöidyillä väylillä ja reittien nopeuttamisesta.

 

 

 

 

<< Takaisin Lisää kommentti
0 items total
Lisää kommentti
Nimi*
Aihe*
Kommentti*
Syötä kuvan tunnistekoodi*
Päivitä kuva




Etusivu/ Front PageArkkitehtuuritoimintaa/ Architecture activitiesKuvagalleriaArkkitehtuurigalleriaSuosikkilinkitOta yhteyttä/ How to contactCVJulkaisujaBlog