Taneli Poutvaara
Etusivu
/ Front Page
Arkkitehtuuritoimintaa
/ Architecture activities
Kuvagalleria
Arkkitehtuurigalleria
Suosikkilinkit
Ota yhteyttä
/ How to contact
CV
Julkaisuja
Blog
Kotisivu
Itärata

Liikennevirasto, Uudenmaan liitto, Euroopan Unioni ja kaupungit sekä valtiot Suomenlahden rannalla ovat miettineet projektia Itäradasta. Esitän tässä lyhyesti Itäradan käsitettä.

Seuraavassa on vanha suunnitelmani nopeasta maanpäällisestä ratayhteydestä, joka on tarkentunut vaihtoehdoksi uudesta Itäradasta:




 

Kun Helsingistä valmistui oikorata Lahteen, saatettiin miettiä, että itäisen Suomen rataverkot ovat jo valmiita. Kyseessä on kuitenkin vain yksi vaihtoehtolinjaus Itäradalle. Tietenkin Lahden ja Kouvolan mielestä Itäradan tulisi kulkea Lahden kautta, mutta nopein reitti Helsingistä Pietariin ja sieltä edelleen Tallinnaan kulkee oheisen kuvan mukaista suorempaa valkoista reittiä. Helsinki-Tallinna-meritunneli olisi huomattavasti kalliimpi ja epävarmempi, kuin maanpäällinen reitti, eikä siinä voitaisi hyödyntää olemassa olevaa vaihtoa Suomen ja Venäjän välillä. Tunnelilinjauksella menetetään myös mahdollisuus liikenteeseen suomalaiseen kaupunkinauhaan: Helsinki, Söderkulla, Porvoo, Loviisa, Kotka ja Hamina.

Uudenmaan maakuntakaavassa on ennen mietitty Heli-rataa, Helsingin Tapanilasta Porvooseen, Loviisaan, Kotkaan ja Haminaan kulkevaa rataa, joka kulkisi E-18 tien maastokäytävässä.  Heli-rata on osin hylätty Lahden oikoradan rakentamisen myötä. Vuonna 2012 julkaisussa muistiossa Uudenmaan maakuntaliitto on ehdottanut Heli-radan linjauksen vaihtoehtona myös Lentorataa, joka kulkisi lentokentän kautta ja johtaisi Porvooseen Keravan tai Nikkilän kautta. Myös tämä mahdollistaisi samaan tapaan kartassa ehdottamani Itäradan. Toisaalta 28.12. kuvailin mahdollisuutta Lentokenttäjunametrosta yhdistyen Helsingin kehämetroon. Lentoradan yksi edellytys on ollut Pisararata, mutta esittämäni yhdistelmävaihtoehto on samaa hintaluokkaa. Ajattelen asiaa kuitenkin enemmän kokonaisuuden kannalta, kuin puolue-, valtio- tai aluepoliittisesti. Tämä on edellytys myös suurissa kansallisissa sekä kansainvälisissä hankkeissa.

Itse kehottaisin pohtimaan mahdollisuutta kahteen runkoreittiin nykyään rakentamattomassa Itä-Helsingissä: Itä-Metro ja Itärata, kulkisivatko ne yhdessä nipussa, täysin erillään vai vain osittain samalla linjalla? Samalla Itäradan suhteen kehottaisin harkitsemaan erikoisnopeaa maanpäällistä junareittiä Pietarin kautta Keski-Eurooppaan, josta pääsisi myös Tallinnaan. Ratalinjaus mahdollistaisi myös Suomenlahden rannikon myötäistä henkilöliikennettä ja kansainvälistymistä, kun ratayhteys olisi pääosin nopeassa henkilöliikennekäytössä. Saavutettaisiin siis sekä kaupunkien elinvoiman kasvamista Suomen sisällä, kansainvälistyminen sekä Venäjälle, Baltiaan että Keski-Eurooppaan ja Kerava-Lahti-Kouvola-Luumäki- yhteyden kapasiteetin käyttöä edelleen tavaraliikenteeseen sekä kotimaiseen ja kansainväliseen henkilöliikenteeseen Viipuriin, Pietariin ja Moskovaan. Strategiselta kannalta järjestelmässä voitaisiin pelata raideleveydellä edullinen ratkaisu. Onnistuneessa ratkaisussa voidaan saavuttaa myös EU:n, Baltian, Venäjän ja Suomen yhteistyötä.

 

22.2.2016 Taneli Poutvaara

 

 

 

 


 

<< Takaisin Lisää kommentti
0 items total
Lisää kommentti
Nimi*
Aihe*
Kommentti*
Syötä kuvan tunnistekoodi*
Päivitä kuva




Etusivu/ Front PageArkkitehtuuritoimintaa/ Architecture activitiesKuvagalleriaArkkitehtuurigalleriaSuosikkilinkitOta yhteyttä/ How to contactCVJulkaisujaBlog