Taneli Poutvaara
Etusivu
/ Front Page
Arkkitehtuuritoimintaa
/ Architecture activities
Kuvagalleria
Arkkitehtuurigalleria
Suosikkilinkit
Ota yhteyttä
/ How to contact
CV
Julkaisuja
Blog
Kotisivu
Liikenne
RSS
Näköalapaikka Helsinki-Vantaalla
13.11.2016 07:47:30

Helsinki-Vantaan lentokentän Terminaali 2:n vieressä sijaitsee näköalaterassi. Miten sinne löytää ja mitä sieltä voi nähdä? 

Kirja-arvostelu - Alberti
01.09.2016 17:00:01

Leon Battista Albertin kirja 10 Kirjaa Arkkitehtuurista kuuluu alallani yleissivistykseen samoin kuin Vitruviuksen yli 2000 vuotta sitten julkaistu kirja 10 Kirjaa Arkkitehtuurista ja Albertin kirjan jälkeen Palladion julkaisema kirja 4 Kirjaa Arkkitehtuurista. Nämä kolme kirjaa muodostavatkin klassisen arkkitehtuurin teoreettisen selkärangan. Siksi minulle oli luontevaa lukea myös tämä arkkitehtuuriteorian klassikko. 

Infrahankkeita Lähi-idässä ja Euraasiassa
10.04.2016 13:00:01

Euraasian ja Lähi-idän alueilla on vuosikymmeniä keskusteltu useista infrastruktuurihankkeista. Viime viikkoina onkin otettu esille aika monta hanketta, jotka ovat vähintään samaa kustannusluokkaa, kuin Suomen kalleimmat kirjoituksissani esittelemät hankkeet.

Itärata
22.02.2016 18:59:58

Liikennevirasto, Uudenmaan liitto, Euroopan Unioni ja kaupungit sekä valtiot Suomenlahden rannalla ovat miettineet projektia Itäradasta. Esitän tässä lyhyesti Itäradan käsitettä.

Tampereen rakennetusta ympäristöstä
16.01.2016 16:01:15

Tässä pitkässä kirjoituksessa käsitelen Tampereen rakennettua ympäristöä hieman samaan tapaan, kuin kirjoituksessani Turusta, jonka julkaisin kuudes tammikuuta. Tampere on Suomen toiseksi suurin kaupunkialue, joka on käytännön saavutettavuuden mittapuilla keskellä Suomea ja huolimatta kaupungin lyhyestä historiasta, on kaupungilla värikäs tausta ja paljon suomalaisittain yksilöllisiä erikoispiirteitä. Käsittelen kirjoituksessani rakennetun ympäristön historiaa, nykytilaa sekä tulevaisuutta. Kuten kaikilla suurilla suomalaisilla kaupungeilla, myös Tampereella on korkeat tavoitteet kehittää omaa erityisasemaansa. 

Helsinki tammikuun puolivälissä
12.01.2016 17:01:08

Tässä lyhyessä päivityksessä esittelen Helsingin lumitilannetta ja Kansallismuseota. 

City-lentokenttä Helsinkiin?
08.01.2016 18:33:10

Helsinki-Malmin lentokenttä on käytöstä poistuva lentokenttä. Olen tässä kirjoituksessa käsittelemässä, minkä vuoksi vaihtoehto käytöstä poistamiselle olisi lentokentän laajentaminen. 

Turun rakennetusta ympäristöstä
05.01.2016 17:25:09

Tässä pitkässä kirjoituksessa käsittelen Turun kaupungin rakennetun ympäristön historiaa, nykytilaa ja tulevaisuutta. Turku on Suomen vanhin kaupunki, joka on tärkeä maantieteellisesti Euroopan unionista syrjässä olevalle Suomelle merellisen yhteytensä ansiosta. Turun kaupungilla on korkeat kehittämistavoitteet, joita myös käsittelen kirjoituksessani.

Uusiutuvan energian autoista
29.12.2015 22:05:29

Autojen polttomoottorien käyttöönotto on merkittävimmin muuttanut viime vuosisadalla yhdyskuntarakennetta. Vaikka energiantuotannon rakennetta on uudistettu, suuri rakenteellisen kehittämisen ulkopuolella oleva toimiala, autoliikenne on kehittynyt vain hitaasti, 70-luvulla pienempien autojen ansiosta, 80-luvulta lähtien katalysaattorien vaikutuksesta, 90-luvulla energiatehokkaammilla moottoreilla ja 2000-luvulla ekologisemmilla moottoreilla, jotka parhaimmillaan toimivat uusiutuvalla energialla. Kehitystyö on välttämätöntä, jotta maailma pystyy sopeutumaan ympäristön kantokykyongelmiin.

Pisararata ja muut Suomen ratahankkeet
28.12.2015 10:31:41

Pisararata on suunnitteluvaiheessa, eikä siitä ole tehty rakentamispäätöstä. Jo toteutunut Kehärata oli Vantaan suurinvestointi, jota liikennöidään VR:n paikallisjunilla. Hankkeen omistaja on Suomen valtio ja rakennuskustannukset olivat 773,8 miljoonaa euroa. Valtio maksoi hankkeesta 374 miljoonaa euroa ja Finavia maksoi lentokentän terminaalista 30 miljoonaa. Hankkeeseen tuli myös EU-rahaa 2% hankkeen kokonaiskustannuksista. Väittäisin, että Kehäradasta tilattiin lentokenttäjuna, mutta saatiin Vantaan yhdyskuntarakennetta ekologisesti tukeva juna pääkaupunkiseudulle, joka kulkee myös lentokentän kautta. 

Metron laajentaminen
28.12.2015 10:29:17

Helsingin metro otettiin käyttöön 1982 ja sen nykyinen reitti on kaavioltaan suora Ruoholahdesta kymmenellä asemalla Itäkeskukseen ja sieltä haarautuu kahteen suuntaan Mellunmäkeen sekä Vuosaareen, molempiin kolmella asemalla. Länsimetron ensimmäinen vaihe Ruoholahdesta Matinkylään kahdeksalla uudella asemalla on tarkoitus avata 15. elokuuta ensi vuonna; toinen vaihe edelleen Kivenlahteen viidellä uudella asemalla on tarkoitus avata vuonna 2020. Tällöin Helsingin metrossa olisi 17+8+5=30 asemaa. Helsingin metrolla on kuitenkin ollut alun perin suuria tavoitteita, vaikka se on maailman pohjoisin metro.

11 items total

<< [[Components/Common_:_backToHome]]




Etusivu/ Front PageArkkitehtuuritoimintaa/ Architecture activitiesKuvagalleriaArkkitehtuurigalleriaSuosikkilinkitOta yhteyttä/ How to contactCVJulkaisujaBlog